Sant Martí de Puig-reig

El primer edifici que veurem en aquesta ruta és l’església de Sant Martí de Puig-reig, de l’època del Romànic, que representa per a Puig-reig l’edifici amb més valor històric com seguidament veurem.

 Sant Martí de Puig-reig (6)

 Antigament hi havia una altre església de Sant Martí, consagrada l’any 907, acte en el qual hi va ser present el fill de Guifré el Pilós i que va tenir una època pròspera junt al castell de Puig-reig. Cap a l’any 1145 l’actual església on ens trobem s’estava construint. Aquesta, va tenir una època daurada gràcies als templers, però quan va passar a mans dels hospitalers va entrar en decadència i va passar a ser una simple parròquia.

Sant Martí de Puig-reig (4)

 Datat del segle XII i pertanyent al segon romànic, arquitectònicament l’edifici està compost d’una única nau coberta per una volta de canó lleugerament apuntada i que acaba en un absis que és igual d’alt i de llarg que la resta de la nau. Les finestres de l’església també presenten decoracions del romànic, amb arcs de mig punts o arquivoltes, a més de tenir dos finestrals, un d’ells pertanyent al gòtic. L’edifici també compta amb quatre contraforts a cada banda i un campanar d’espadanya amb dues obertures que s’eleva bastant de la façana, essent un clar exemple de la sobrietat romànica. També es molt destacable el portal, que està format per tres arcs de mig punt i dues arquivoltes ornamentades amb un escacat, una trama geomètrica. A més, presenta quatre columnes, dues per banda que, tot i estar deteriorades, encara presenten algunes de les decoracions geomètriques de l’època.

 Ja al segle XX es va descobrir a l’església una làpida sepulcral, ara al museu de Berga que mostra un cavaller jacent, Guillem de berguedà i un seguit de pintures de l’època templera molt interessants presentades en tres plafons.

Romànic 8

 En el primer plafó podem observar l’escena de l’anunciació en la qual Gabriel anuncia a Maria que tindrà el fill de Déu a més de l’escena de la visitació en la qual Maria abraça la seva cosina Elisabet. Destaquen uns colors forts, vermellosos i verds, poc detallistes però segurs. El segon plafó també mostra a Maria, aquest cop sostenint el nen Jesús fent ús de icones orientals, tal com el gest de la mà de Maria. El tercer és una representació única ja que presenta una temàtica oriental al mostrar la figura d’una serp entrellaçada  amb dos caps, un amb un bec i un amb dents de carnívor que suggereixen l’oposició entre Ave Maria redemptora i Eva pecadora. Els tres plafons mostren temes típics dels templers, l’adoració a la Mare de Déu.

Romànic 4

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s